Två åsikter och studiebidraget och rökning

Studiebidrag
Jag har alltid tyckt att studiebidraget har varit för lite. Jag menar 1050, hur länge räcker det egentligen? Vi ungdomar behöver så mycket saker, kläder, skor, smink, tåg&bussbiljetter. Samtidigt som man har en mobilräkning att betala av, eller om man vill gå på bio. Om jag har tur räcker mitt studiebidrag två veckor, om jag har mindre tur tar det slut efter en vecka och då lånar jag pengar. Som sen jag lämnar tillbaka när jag har fått nytt studiebidrag, och då får jag ju ännu mindre kvar. Dock har jag hört att det ska höjas, till 1400 kr? Det är väl bättre, men jag tycker ändå det är för lite. Dem kan i alla fall höja det till 1500.
Rökning
Det är så dåligt att röka, man får sämre kondition, man stinker, det kostar mycket pengar, dessutom är det farligt. Men ändå röker vi, (inte alla). Varför gör vi det? Somliga röker för det är coolt, somliga röker för dem tycker om känslan med en cigg i handen. Jag röker själv, varför började jag? Jo, det var inte grupptryck. Jag ville testa nya saker, så jag började röka. Och nu kan jag inte sluta, det är riktigt svårt. Man blir så jävla beroende, har någon tips på hur man kan sluta röka?


Kommentarer
Postat av: Michaela DeLarge

Är verkligen skor så viktigt? Bidraget är nog inte direkt menat att täcka den sortens behov. Det är ju egentligen bara ett försörjningsstöd till föräldrarna, som barnbidrag.

2009-11-04 @ 02:42:38
Postat av: Matilda

Jo, om man röker skadar man ju inte bara sig själv utan också dom i sin närvaro.



Jag ger faaan i om folk röker, men när dom skadar andra måste jag bry mig.



Mammor/pappor som har barn som röker, dom begår inte bara långsamt självmord utan drar även sitt barn med sig. Barnet kan tex få astma.



Även djur är utsatta om ägaren röker, deras lungor är små och dom bör inte utsättas för det.



Sen är det ju alla känsliga människor där ute som man skadar extremt.



Du kan tex ta nikotintabletter, eller så säger du bara NEJ

Jag har aldrig varit i din situation, men jag vet hur ett beroende är :/

Motionera, tänk på annat, belöna dig själv med något nytt för varje vecka du är rökfri tex :)

Lycka till!

2009-11-04 @ 07:59:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0